Minna Pantzarin kirjoittamassa Yle:n artikkelissa (https://yle.fi/a/74-20031310 13.5) käy ilmi, että Suomessa on Euroopan toiseksi kalleinta bensaa. On totta, että Suomen bensanhinnat ovat korkeita verrattuna moniin muihin maihin. Tämä johtuu osittain korkeasta verotuksesta, joka on suunnattu polttoaineisiin. Dieselin hinta on Suomessa Euroopan toiseksi korkeinta. Se maksaa litrahinnalta 1,872 €. Euroopan kolmanneksi kalleimmassa maassa se maksaa vain 1,680 €. Bensan hinnasta helposti yli puolet tulee veroista. On ymmärrettävää, että valtio tarvitsee verorahoja, mutta bensan hinnasta liian suuri osa on veroja. Voi olla, että pääkaupunki seudulla ihmisillä on varaa ajaa korkeista bensanhinnoista huolimatta, koska etäisyys esim. kauppaan saattaa olla alle 100 metriä. Kehä kolmosen ulkopuolella asia ei kuitenkaan aina ole näin. Monet ihmiset joutuvat ajamaan päivittäin useita kymmeniä, jolleivat jopa satoja kilometrejä töihin. Tällöin bensan kulut nousevat jo niin korkealle, että on parempi jäädä istumaan kotia kelan tuilla, kuin mennä töihin.
 
Sähköautoista ei saada ratkaisua tähän ongelmaan. On totta, että sähköautolla ajaminen on kuluttajaystävällisempää, kuin bensa autolla, mutta kaikilla ei ole sellaiseen varaa. Sähköautot ovat tällä hetkellä todella kalliita, koska ne ovat uusia keksintöjä markkinoilla. Kymmenien vuosien päästä sähköautot saattaisivat olla halvempia, jolloin vähävaraisillakin voisi olla rahaa ostaa semmoinen.
 
On pohdittu, että Suomessa tulisi alentaa Ruotsin tavoin bensan jakeluvelvoitetta. Tällöin Suomi ei tulisi saavuttamaan päästötavoitettaan. Onko tällä kuitenkaan loppujen lopuksi mitään merkitystä? Kiina päästelee muutaman tunnin aikana Suomalaisten liikennepäästövähennystavoitteen verran. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että mikäli Kiina katoaisi kokonaan 2 tunnin ajaksi, olisi liikennepäästöjen määrä vähentynyt yhtä paljon, kuin jos Suomi katoaisi vuodeksi!