Iltasanomat kertovat uutisessaan (1.5.2023), miten paljon Rainbow -ja Pirkka-tuotteet ovat kallistuneet jopa enemmän kuin muut ruuat. Ihmiset ovat säikähtäneet hintojen radikaalia muutosta. ”Meinasin pudota penkiltä. Nämä tuntuvat erityisesti köyhemmän väen kukkarossa.”

Uutisen yhteyteen oli tehty taulukko, jossa vertailtiin vuosi taaksepäin olevia hintoja nykyhetkeen. Myös samaan taulukkoon oli laskettu muutosprosentti hintojen väliltä. Suurimmat hintamuutokset tapahtuivat Rainbowin tomaattipyreellä, jonka hinta oli kasvanut 78 %. Toinen suuri muutos oli Rainbowin sulatejuustoviipaleilla, jonka hinta oli noussut 65 %. Ymmärrän ihmisten säikähdyksen hyvin, koska hintojen muutos on järkyttävä. Monet jo varmaankin tuumivat kuinka paljon elintarvikkeet maksavat, vaikka vuoden kuluttua, jos hinnat nousevat samaa tahtia.

Osa ihmisistä jo miettivät, käyttävätkö kaupat tilaisuutta hyväkseen ja ahneesti rahastavat köyhtyviä kuluttajia. Ihmisistä huokuu jo paniikki, miten raha jatkossa tulee riittämään. Tuotteiden hintojen rajuun nousuun on varmasti monia syitä kuten esimerkiksi: maailmantilanne, kustannukset, vanhasopimushinta oli valmistajalle huono tai kilpailu yritysten välillä. Ihmisten pitäisi muistaa tämänkin kriisin keskellä, että ei myyjät päätä hintaa, millä ne tuotteen myyvät.

Nykypäivänä valtaosa suomalaisista joutuu miettimään hintoja ja yhä useampi joutuu tinkimään ostoksistaan. Onhan se harmillista, mutta tämä tilanne auttaa varmasti tulevia sukupolvia rahankäytön kanssa. Ja saamaan heidät tajuamaan, että pärjää vähemmälläkin tai ilman tiettyä merkkiä. Tämä kriisi saa meistä suomalaisista avarakatseisimpia ja tajuamaan, että loppujen lopuksi asiat suomessa on hyvin.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009547728.html