Iltalehdessä kerrotaan S-ryhmä 400 tuotteen hinnan laskemisesta. Hintojen alennus koskee Xtra-tuotemerkillä myytäviä tuotteita. Uutisessa kerrotaan, että hinnat laskevat kaikissa S-ryhmän päivittäistavarakaupan ketjuissa. Tuotteista lähtee alennusta keskimäärin 5–7 prosenttia. Uutisartikkelissa kerrotaan kyselyiden vastauksia, joiden mukaan asiakkaat ovat tarkistaneet tuotteiden hintoja entistä enemmän. Asiakkaat ovat maininneet myös kaupan omien tuotteiden ostamisen yhdeksi merkittävimmiksi säästämisen keinoiksi.

Tuotteiden hinnat ovat kasvaneet huomattavasti viime aikoina eri syistä. Hintojen nousuvauhdin kiihtymiseen on vaikuttanut esimerkiksi asuntolainojen korkojen ja kaukolämmön hinnan nousu. Ihmisille on pidetty haastatteluja ja kyselyitä aiheeseen liittyen. Ihmiset sanovat, että ruoan hinta on noussut paljon ja että se on vaikuttanut heidän kulutuskäyttäytymiseensä. He ovat esimerkiksi karsineet jotakin asioita omasta ruokavaliostaan tai päättäneet syödä vähemmän. Olen itse tehnyt samoja huomioita yksittäisten tuotteiden, että kokonaisten ruokaostosten hintojen nousussa.

Mielestäni S-ryhmän Xtra-tuotteiden hinnan lasku on hyvä asia, sillä kun hinnat ovat nousseet huomattavasti, on ymmärrettävää, että ihmiset valitsevat halvempia vaihtoehtoja. Hintojen laskusta voi olla paljon hyötyä ihmisille, jotka ovat suosineet Xtra-tuotteita jo ennestään, sillä hintojen laskussa on kyse monesta sadasta tuotteesta. Kaikille ihmisille ei ole merkityksellistä, onko tuote parhainta laatua tai jonkin tietyn brändin tuote. Jotkut ihmiset voivat haluta panostaa johonkin tiettyyn tuotteen laatuun ja samaan aikaan ostaa toisesta tuotteesta halvempaa versiota. Minulle ei ole monenkaan tuotteen kannalta väliä, onko tuote alkuperäisen oikean brändin tuotetta vai esimerkiksi halvempi versio, kuten Xtra. Mielestäni tämä antaa myös hyvän kuvan S-ryhmästä ja että he ajattelevat asiakkaitaan, vaikkei tämä vaikutakaan muiden brändien tuotteiden hintoihin.

 

S-ryhmä laskee 400 tuotteen hintaa (iltalehti.fi)