Yle.fi uutisen mukaan suomalaisen pelijätti Rovion myynti japanilaiselle Sega Sammylle oli iso uutinen suomalaiselle pelialalle. Uutinen on herättänyt huolta Rovion Angry Birds -pelisarjan ja persoonallisen Suomi-brändin kohtalosta. Tämä on huolena koska Suomella ja Japanilla on kuitenkin aika suuret kulttuurilliset erot, joka varmasti vaikuttaa yrityksen toimintapoihin. Onko kaupan toteutuminen huono asia ja katoaako brändin suomalaisuus? Saahan tästä huolissaan olla ihan syystä, toivottavasti Rovio osaa pitää mukana suomalaisuuden. Uuutisessa kerrotaan, että Segan toimitusjohtaja Haruki Satomi ja pelialan johtaja Shuji Utsumi sanoivat, että kauppa tarjosi japanilaiselle yhtiölle mahdollisuuden laajentua globaaleille markkinoille. Segan myynnistä 90% tapahtuu kotimarkkinoilla. Kauppa olisi todella tärkeä ainakin Segalle.

Rovion teknologia ja osaaminen mobiilipelien kehittämisessä, markkinoinnissa ja ylläpidossa olisi hyödyllistä Segalle. Uutisen mukaan Segan aiemmatkin yrityskaupat ovat tuottaneet onnistuneita tuloksia. Tämän Rovion myynnin myötä kaikki Suomen viisi suurinta peliyhtiötä ovat nyt ulkomaisessa omistuksessa. Uutisesta jää kyllä epäselväksi mikä hyöty tästä on Roviolle ja muutenkin kohtalo jää mietityttämään. Rovio saa varmaankin suuren rahallisen voiton kaupasta, mikä on tietenkin hyvä juttu. Kun kaikki Suomen suurimmat peliyhtiöt on myyty, mitä meille suomalaisille jää. Kiiinnostaako linnut itse Segaa yhtään, vai unohtuuko vanhat linnut kokonaan. Toivotaan että suomalainen brändi pysyy lintujen mukana.

Ovatko Angry Birdsit muuttolintuja? Segan ylin johto kävi vakuuttamassa suomalaisille, että yrityskauppa on hyvä uutinen (yle.fi)