Anna Karismon kirjoittama uutinen YlelleKustannukset eivät ole nousseet, mutta osa yrityksistä on silti nostanut hintoja reippaasti – näin se tapahtuu” (11.3.2023), kerrotaan mitä mahdollisia syitä tuotteiden ja palveluiden hintojen nousuun on.  

 

Uutisessa tuodaan esille sitä, kuinka yritysten on niin sanotusti helpompi nostaa hintoja, kun kustannukset joillakin materiaaleilla ovat nousseet. Yritykset tavallaan nostavat hintojaan enemmän kuin on tarve, jotta saavutettaisiin suurempaa voittoa. 

 

Hintojen nousua on havaittavissa lähes jokaisen palvelun ja tuotteen kohdalla. Esimerkiksi pikaruokaravintoloiden edulliset hinnatkaan eivät ole enää niin edullisia vaan lähes samalla tasolla kuin muiden lounaspaikkojen. Palveluista puolestaan itselleni vastaan on tullut kuntosalin kuukausijäsenyyden hinnan nousu. Tässä tilanne oli kuitenkin se, että vanha hinta pysyi nykyisillä asiakkailla. Tuokin on toki vain keino, jolla saataisiin pysyviä asiakkaita.  

 

Etlan suhdannepäällikkö Päivi Puonti pohtii uutisessa, kuinka kuluttajat osaavat odottaa hintojen nousua ja ovat valmiita maksamaan enemmän, jolloin yritykset nostavat hintojaan ja saavat voittoa. Käytännössä hinnat ovat sopivat niin kauan, kun ihmiset suostuvat tuotteesta maksamaan. Vaikka kallistuneen tuotteen ostaminen kirpaisee, kuluttaja sen kuitenkin tekee. Kysymys kuuluukin kuinka kauan hinnat voivat nousta ennen kuin kuluttajilla ei enää yksinkertaisesti ole varaa ostaa. 

 

Tietyt tuotteet ovat kuitenkin ihmiselle välttämättömiä, ja niitä on pakko ostaa. Näin ollen kohta ollaan siinä tilanteessa, että ihmiset joutuvat karsimaan paljon nykyisistä kuluttamistottumuksistaan, jotta saavat pakollisia kuluja maksettua. Tällaisia kuluja ovat muun muassa asumiskulut, ruoka ja sähkö.