Ilta-Sanomissa osiossa taloussanomat 27.2.2023 julkaistussa artikkelissa kerrotaan junien, bussien, ahtaajien ja rakennusalan lakoista sekä näihin liittyvistä vaikutuksista.

Alussa kerrotaan ahtausalan työriidan sovittelusta, jolle ei ole saatu ratkaisua ja sen takia tavaravienti on vaikeutunut. Eniten esille tuodaan linja-autoliikenteeseen kohdistuvaa lakkoa ja sen vaikutuksia. Lakko kohdistuu useisiin eri kaupunkeihin, jolloin se vaikuttaa kaupungissa olevaan liikenteeseen erityisen paljon. Ihmisten pääsy töihin, kouluihin ja kauppoihin vaikeutuu. Artikkelin loppuosassa kerrotaan myös junaliikenteen ja rakennusalan lakoista hieman tarkemmin.

Mielestäni työntekijöiden halu lakkoilla on ymmärrettävää, koska tämänhetkisessä maailmantilanteessa kaikki on kallista. Ja kun tarvittavat asiat elämiseen maksaa, se tarkoittaa sitä, että rahaa menee huomattavasti enemmän ihan perustarpeisiin. Sen lisäksi on muitakin kuluja, joihin tarvitsee rahaa. Jos työntekijöiden toiveita ei kuunnella niin päätyminen lakkoon on todennäköistä. Tässä tilanteessa palkkoja tulisi nostaa kohtuullisesti ja reilulla tavalla. Palkkojen noustessa lakoilta vältyttäisiin ja ihmiset saisivat helpotusta raha tilanteeseen.

Huomiota tulisi kuitenkin kiinnittää siihen, miten palkkojen nostamista vaaditaan ja onko lakkoilu oikea ratkaisu. Se vaikuttaa monen elämään. Ihmiset eivät pääse liikkumaan paikasta toiseen ilman linja-autoja ja muita joukkoliikennettä. Myös tavaranvienti ja muut vaikeutuvat, joka vaikuttaa kauppojen tuotteisiin ja tavaran määrään. Eli lakko ei vain koskisi tiettyä osaa ihmisistä vaan kaikkia ja seurauksena hankaloittasi normaalia arkea. Lakon tilalle olisi hyvä keksiä jokin muu tapa saada asia käsittelyyn, vaikka itse lakko on huomiota herättävä ja pakottaa päättäjiä toimimaan.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009419460.html