Lukemani talousuutinen ”Rainbow- ja Pirkka-tuotteet ovat kallistuneet jopa enemmän kuin muut ruuat – Tämä ei todellakaan ole kauppojen ahneutta” on julkaistu Ilta-Sanomien nettisivuilla 1.5.2023. Uutisen on kirjoittanut Outi Kokko. Tässä uutisessa kerrotaan siitä, kuinka ruuan kallistumisen myötä ihmiset ovat alkaneet suosimaan tuoteryhmien edullisempia tuotteita, joita ovat esimerkiksi kauppojen omat merkit kuten Pirkka tai Rainbow, mutta niidenkin hinta on nyt noussut merkittävästi. Hintojen kehityksen takana on inflaatio, mutta siihenkin liittyy monta erilaista tekijää. Hintoja liikuttavat esimerkiksi hinnat maailmanmarkkinoilla sekä energian ja lannoitteiden kustannukset. Tämä näkyy sitten kuluttajalle tuotteen hinnassa.

Tällainen hintojen nousu vaikuttaa erityisesti köyhempään väestöön. Uutisessa kerrotaan, että kaikkien tuotteiden hinta ei myöskään muutu samassa suhteessa, vaan niin sanottu kokonaisinflaatio on keskiarvo, johon mahtuu vaihtelua eri suuntiin. Uutisessa myöskin annetaan esimerkkejä yksittäisten tuotteiden hintojen muuttumisesta. Taulukosta tulee ilmi, että esimerkiksi Herttoniemen Prismassa Rainbow tomaattipyreen hinta on noussut pelkästään maaliskuusta 2022 huhtikuuhun 2023 76 %. Tämä tarkoittaa toisin sanoen sitä, että kun viime vuoden maaliskuussa 200 gramman tomaattipyree purkin sai hintaan 0,79 €, niin maksaa se nyt 1,39 €. Tosin tässä tapauksessa, jota käytin esimerkkinä on tapahtunut suurin muutos kaikista tuotteista mitä uutisessa listataan, mutta muidenkin tuotteiden hinnat ovat kasvaneet useilla kymmenillä prosenteilla.

Mielestäni tämä on sellainen asia mihin pitäisi keksiä ratkaisuja pian, koska muuten köyhempi väestö joutuu jopa vielä entistäkin pahempaan tilanteeseen. Valtion tulisi mielestäni löytää keinoja auttaa näinä vaikeina aikoina kansalaisiaan ja keskittyä myöhemmin muihin asioihin kuten valtionvelan pois maksamiseen, joka on tällä hetkellä ajankohtaisena aiheena.

 

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009547728.html