Ylen uutisessa “Vaatteiden ja työkalujen hinnoissa on jo laskua: jotkin päivittäistavarakaupan tuotteista halpenevat kovan kamppailun vuoksi” kerrotaan, että vaikka inflaatio on saanut kaupat nostamaan myymiensä elintarvikkeidensa tuotteita, niitä joudutaan silti jopa laskemaan. Inflaatiosta huolimatta esimerkiksi Kesko oli onnistunut parantamaan tulostaan tämän vuoden tammi-maaliskuussa. Tokmannin toimitusjohtaja Mika Rautiainen kertoo uutisessa, että asiakkaat ovat ahkeria vertailemaan hintoja.  

 

Hintojen vertailu on tuttua. Vertailen esimerkiksi kilohinnan avulla, mikä tuote on halvin. Olen itse havainnut hintojen laskua eräissä elintarvikkeissa, esimerkiksi maitotuotteissa. Yle mainitsee päivittäistavarakaupan tuotteiden hintojen laskemisen syynä olevan kilpailu. Tämän takia kaupoilla on paineita pitää tuotteiden hinnat maltillisena, ettei asiakkaat suosi kilpailijaa. Minulla on henkilökohtaista kokemusta eri kauppojen hinnoittelusta, kun kyse on jostain tietystä tuotteesta. Uutisessa mainittu eri yritysten kilpailun takia tapahtuva hintojen lasku saattaa sekoittaa päätä: ei enää voi olla varma, mistä saisi halvimmalla, kun hinnat muuttuvat koko ajan. 

 

Toisaalta tämä uutinen voi olla helpotus koko talven kestäneen inflaatiolla ja ruuan hintojen nousun pelottelulle. Enää ei tarvitse olla huolissaan siitä, riittääkö rahat. Uskon, ettemme vielä hetkeen pääse normaaleihin elintarvikehintoihin, mutta uutisen mukaan valoa on jo tunnelin päässä. Olen itse sitä mieltä, että tämä kyseinen uutinen saattoi olla vain markkinointikikka, jolla saadaan ihmiset ostamaan hyvällä omatunnolla kulutustuotteita. Tosiasiassa hintojen lasku on voinut olla tiettyä elintarviketta kohden vain muutama prosentti, eikä hinnat siltikään ole lähellä niin sanotusti “ennen inflaatiota”-hintoja. 

 

https://yle.fi/a/74-20029419